Gedurende de Expo, die tot 11 januari in New Delhi plaatsvindt, worden tien
nieuwe automodellen gelanceerd. General Motors komt met de Chevrolet Beat,
die speciaal voor de Indiase markt is ontwikkeld. Volkswagen laat de nieuwe
kleine Polo zien, die later dit jaar op de Indiase markt wordt gebracht.
Onder meer Toyota, Suzuki, Honda en Ford presenteren een concept voor een
compacte familieauto.

"India gaat een belangrijke rol spelen in Toyota’s wereldwijde
uitbreidingsplannen”, zei vicepresident Kazua Okamoto van het Japanse
concern.

Vorig jaar werd de compacte auto Tata Nano tijdens de Expo gepresenteerd. Van
deze auto, die nog geen 2000 euro kost, zijn inmiddels ruim 17.000
exemplaren verkocht.

India
De Delhi Auto Expo is de grootste autobeurs ter wereld. Dit jaar zijn er 2100
deelnemers uit dertig landen, wat volgens de organisatie de grootste
internationale deelname tot nu toe is. "We verwachten ongeveer twee
miljoen bezoekers, dat is 40 procent meer dan twee jaar geleden”, zei Pawan
Goenka, president van de Vereniging van Indiase Autoproducenten, die het
evenement mede heeft georganiseerd.

India is de op drie na grootste automarkt van Azië. Jaarlijks worden er
ongeveer tien miljoen auto’s, motors en vrachtwagens verkocht. De verkoop
van auto’s zal het komende jaar naar verwachting met 16 procent groeien. De
Indiase autoindustrie maakt een jaarlijkse omzet van ongeveer 12,5 miljard
euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl